Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Životní spokojenost Čechů vprůběhu času–Výzkum doby covidové a postcovidové
Hanzlová, Radka
Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR, v. v. i., se ve svém speciálním výzkumu realizovaném v rámci projektu „Výzkum doby covidové a postcovidové“ zaměřilo na téma životní spokojenosti. Cílem výzkum bylo zjistit, jak jsou v současnosti čeští občané spokojeni se svým životem a porovnat výsledky s jejich životní spokojeností v minulosti, respektive v budoucnosti.\nŽivotní spokojenost českých občanů se v průběhu času nemění a celkově ji lze považovat za nadprůměrnou.\nŽivotní spokojenost souvisí s dosaženým vzděláním, věkem, subjektivně hodnocenou životní úrovní a zdravotním stavem.\nJednopoložkové měření i vícepoložkové měření životní spokojenosti dosahuje shodných výsledků, což potvrzuje jejich reliabilitu (spolehlivost) a validitu (platnost).\nNa položky vztažené k životní spokojenosti v budoucnosti nedokázal výrazný podíl respondentů odpovědět, což je snadno vysvětlitelné a pochopitelné, neboť jde ve své podstatě o hypotetické otázky, na které v tuto chvíli neexistuje jasná odpověď.
Educational system and Inequalities in Access to Education in Kosovo
Begu, Edona ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Aberra, Rokia Aidahis (oponent)
Pre-university Educational System and inequalities in Kosovo Edona Begu Master thesis Abstract The institutional structure of the education system is crucial for understanding the educational inequalities. Kosovo is a young country and its education system is undergoing major reforms. Hence, studies and research in the impact that the educational system arrangement has on inequalities barley exist. The main goal of this thesis was to understand the institutional setting of pre-university education system in Kosovo and its impact in inequalities, especially in terms of labour market outcomes, social status outcomes and educational outcomes. After evaluation of Kosovo's education system along standardization and stratification dimensions introduced by Allmendinger, in the widely known typology for educational inequalities, Kosovo's pre-university education resulted to be highly standardized and highly stratified. Thus, the quality of education provision is uniform for all the students, which is reflected in their similar educational outcomes in PISA test. However, the students are stratified in different tracks, which influence and restrict their future outcomes in labour market and their status in the society. These conclusions were backed up with secondary data analysis which states that there are no...
Reading climate within family of origin and educational results
Gorčíková, Magdaléna ; Šafr, Jiří
This study examines the extent to which reading socialization (pro-reading climate in family) and reading in childhood account for performance differences between low-status and high-status children to educational results. We employ data from the survey “Distinction and Values” (2008) which surveyed cohorts ages 30–34 along with their parents. The findings of our analysis have shown that reading climate in family – especially if the child reads himself – plays a significant role in promoting elementary school success, graduation at the university and intergenerational educational mobility. In sum, parental reading socialization increases the likelihood of shaping children’s education attainment and even expands advantage in parent-child relations.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.